Ο ρόλος της διατροφής στα αυτοάνοσα νοσήματα

Οι γιατροί δεν γνωρίζουν με ακρίβεια ποιος είναι ο λόγος της εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων, νοσημάτων δηλαδή που οφείλονται στην υπερλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την επίθεσή του σε υγιείς ιστούς και όργανα προκαλώντας ποικίλες διαταραχές. Πολλές υποθέσεις γίνονται από την επιστημονική κοινότητα και έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που είναι επιβαρυντικοί στην εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων. Αυτοί είναι το οικογενειακό ιστορικό, περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως τοξίνες και έκθεση σε χημικά, το στρες, η έλλειψη άσκησης καθώς και η διατροφή. Η διατροφή, μάλιστα, επηρεάζει όχι μόνο την πιθανότητα εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων αλλά και την εξέλιξη της νόσου, καθώς μια ισορροπημένη διατροφή έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Τι πρέπει, λοιπόν, να αποφεύγουμε και τι πρέπει να τρώμε σε μεγαλύτερες ποσότητες, αν έχουμε κάποιο χρόνιο νόσημα ή αν παρουσιάζουμε πολλούς επιβαρυντικούς παράγοντες για την εμφάνισή του;

Υδατάνθρακες

Γενικά, καλό είναι να καταναλώνουμε σύνθετους και όχι απλούς υδατάνθρακες. Το πρόβλημα με τους απλούς υδατάνθρακες, όπως το επεξεργασμένο αλεύρι και η ζάχαρη, είναι ότι προσφέρουν πολλές θερμίδες με ελάχιστα θρεπτικά συστατικά. Προτιμήστε τους σύνθετους υδατάνθρακες, όπως τα δημητριακά και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης, τα οποία είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και διατηρούν σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Η γλουτένη, η οποία περιέχεται σε πολλούς υδατάνθρακες, έχει κατηγορηθεί ότι συνδέεται με την εμφάνιση του χρόνιου νοσήματος της κοιλιοκάκης.

Ω3 λιπαρά οξέα

Τα Ω3 λιπαρά οξέα, τα οποία είναι σε μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά ψάρια, όπως ο σολωμός, το σκουμπρί, η ρέγκα και η σαρδέλα, καθώς και στους ξηρούς καρπούς έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, κάτι που είναι πολύ σημαντικό στα αυτοάνοσα νοσήματα, στα οποία το ανοσοποιητικό σύστημα λειτουργεί πολύ επιθετικά και δημιουργεί φλεγμονές. Επιπλέον, τα Ω3 λιπαρά οξέα ενισχύουν και τη σύνθεση ουσιών στον οργανισμό με επουλωτική δράση, κάτι που είναι πολύ επιβοηθητικό σε νοσήματα, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα και ο λύκος.

 

Φρούτα και λαχανικά

Φυσικά, τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν μέρος κάθε ισορροπημένου διαιτολογίου μιας και έχουν ποικίλα οφέλη, όμως ειδικά στα χρόνια νοσήματα μπορούν να κάνουν θαύματα. Τα πλούσια σε φυτικές ίνες φρούτα και λαχανικά βοηθούν στην ευεξία του οργανισμού και την αποφυγή του στρες, το οποίο είναι ιδιαιτέρως επιβαρυντικό για την εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων. Επιπλέον, έχουν υψηλή συγκέντρωση σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες βοηθούν σε ένα υγιές νευρικό σύστημα.

 

Τι πρέπει να αποφεύγετε στην διατροφή σας

Το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα που καταλήγουν στο ψυγείο μας περιέχουν συχνά πλήθος ορμονών, οι οποίες μπορεί να φέρουν σε πλήρη ανισορροπία των οργανισμό μας, αν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες. Επίσης, το πολύ αλάτι έχει διαπιστωθεί σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ότι ωθεί το ανοσοποιητικό σύστημα να στραφεί κατά υγιών κυττάρων. Οι υδατάνθρακες, όπως προαναφέρθηκε, πρέπει να αποφεύγονται όταν είναι απλοί, όταν δηλαδή οδηγούν στην απότομη αύξηση του ζαχάρου στο αίμα, όπως συμβαίνει με τα επεξεργασμένα ζυμαρικά, το ψωμί και τα γλυκά. Για να μειώσετε το στρες, καλό είναι επίσης να αποφεύγεται την υψηλή και συχνή κατανάλωση καφέ αλλά και αλκοόλ.

 

Πηγή: Dr Tsoukalas